« Home

Bismillah... (dgn nama ALLAH s.w.t.)

...aku start blog?

Entah... mungkin aku nak satu tempat utk meluahkan persoalan2 yg pernah, sedang dan akan terlintas difikiran aku! aku akan cuba menulis blog ni dalam bahasa yg aku biasa pakai.... rojak... bahasa melayu campur english. blog aku ni akan cuba menjawab persoalan aku sendiri. atau meluah kan pandangan aku.

...mula hari ini?

Ahad, takde benda nak buat. sambil2 baca blog org terfikir aku nak mula blog aku. nak publishkan my personal thoughts, feelings, opinions and whatever i feel i want to write down. nah... i wont bother much on grammar nor spelling! gosh my spelling is just plain bad. as long as the info gets across then i think its ok. well i am writing for myself. like pages of my diary. always wanted to write a diary but i'm not the writing type. been brought up using a keyboard to write stuffs i find it difficult to grip a pen and write down more than 1 page. the last time i wrote that much was on my exams for my degree.

...aku boring hari ni?

baru balik dari kg. birthday ayah aku. 62thn dah dia. actually dia 62 ikut IC tapi sebenarnya 63 thn umur dia. atuk aku dulu polis... dia daftarkan ayah aku setahun lambat. mungkin utk bagi father aku 1 year head start. i dont know. as usual birthdays biasa the whole family or whom ever yg ada kat kg akan kluar makan2. we went to pengkalan pernu, melaka. the place look nice now! cheap, clean, fresh food. simple stuff ikan jenak bakar, ketam goreng kunyit, udang goreng cili, sotong goreng tepung, kailan goreng.

....melayu tak tahu masak sayur?

satu persoalan besar bagi aku! kailan tu tak macam kailan langsung, macam sawi! dan melayu suka buang batang kailan. that is the best part for me! and a bigger mistake over cooking kailan! gosh mmg melayu suka overcook stuffs. goreng sayur sampai jadi paste, lembek. aku respek cina masak sayur! ngam-ngam shj! perfect, sauce dia org compliment the sayur. crunchy yet cooked! favourite aku baby kailan... blissssss.....

...aku tak cerita pasal private details aku?

ok, aku ADAM. a positive, highly optimistic, straight as an arrow kinda guy. aku mmg lurus bendul. aku malas nak over analyse things sometime aku tak analyse langsung. just taking thing as their face value, as is. tapi benda ni is a double edge sword bak kata bagsa penjajah. dah lurus bendul sngt selalu la kena tipu. ada la org kata aku tak sensitive. skarang aku cuba nak cari jalan tngh. kena hati2 sikit. kadang2 laa.... lagi2 kepada org yg aku tak kenal dan dia tak biasa dgn cara aku. aku sebelum ni control freak. aku suka smua benda mengikut kehendak aku. smua mesti ikut cara, masa, gaya, stail, yg aku kehendaki. tapi sekarang aku dah tua sikit, aku sedar sikit. smua benda ada cara dia sendiri. smua org gaya beza2.

sebelum ni aku nak setiap masalah mesti diselesai kan INSTANTLY. macam dah bengang dgn siapa2 aku pegi kat dia cakap apa yg aku tak puas hati, then settle. ok. done. tapi, selalu nya akan menyebabkan gaduh lagi teruk. hahahaa.... skarang aku tahu ada benda tak boleh settle cepat, ada org ambik masa. bukan macam aku forgive and forget and lets just move along shall we?! nah... itu stail aku dan org lain, ada stail yg lain. aku ni nak kata manja tak ah jugak tapi in a way aku rasa aku rapat dgn parents aku dgn adik beradik aku. well... aku akan bagitahu lebih lagi mengenai diri aku later in this blog. mesti macam2 lagi cerita akan kluar!!

...bangga sbg anak melayu merdeka?

sebelum ni aku amat gemarkan dan banggakan negara luar, aku lama jugak menghabiskan masa aku di luar negara. belajar dan jalan2... aku selalu rasa betapa indah nya london, new york, paris or rome. aku selalu ingat berhijrah dan menetap di luar negara. nak bekerja di negara org, dapat gaji bnyk (lepas tukar ke ringgit mesia la!), negara bebas, moden dan sebagainya. aku tak pernah lagi menetap, bekerja, hidup di KL. setelah 2 tahun aku di sini. baru aku tahu betapa istimewanya KL atau Malaysia as a whole. adik beradik aku dekat, parents dekat, kawan2 dekat, semua benda famiar, aku rasa selamat, aku rasa tenteram, aku rasa lengkap, aku rasa I AM HOME.

tak pernah aku terfikir aku akan merasa mcm ni. selama aku di luar negara aku rasa malaysia tak ada apa! kosong, boring, tak sesuai utk aku. betapa aku salah dalam persepsi Malaysia aku sebelum ini! the problem is i never gave it a chance. itu sbb aku tak tahu. aku bersyukur dapat keluar negara, dapat merasa, melalui kehidupan dia sana. ramai org cakap tak ada apa nak cari kat UK or US.... smua ada kat Malaysia, aku setuju dgn pendapat itu! akan tetapi seseorg itu mesti melalui, mengalaminya the whole living abroad experiance itu sendiri to actually come to the conclusion that Malaysia has it all. aku bangga jadi anak melayu yg merdeka.

...kibarkan Jalur Gemilang?

kibarkan bendera Malaysia is good. on the surface. aku rasa malaysia promote gila2 kibar2 bendera ni bukan sebab utk rakyat malaysia tapi utk pelancong dan org2 yg berada dia luar Malaysia. kibar2 bendera is a superficial thing. physically mengibar bendera tak akan membawa apa2 benefit kecuali utk tunjukkan yg Malaysia ini bersatu dan aman, hence menarik pelancong. jalur gemilang itu sebaik2 nya dikibarkan dahulu di dalam hati. tamankan semangat bangga dan cintakan Malaysia. tak perlu kibar2 bendera kat kereta, sebalik nya bendera itu sentiasa berkibar di hati dan jiwa setiap org. ambil contoh org peranchis, mereka mmg extreme, tak nak cakap english. terlalu bangga dgn peranchis. org luar yg melawat pendalaman france even paris akan rasa mereka di layan seperti 3rd grade citizen. mcm anjing kurap. dipandang rendah... oppp mereka TAK AKAN DIPANDANG langsung. u will be treated as if u are just mere shadows. mereka tidak akan cakap english. no way. 100% peranchis. akan tetapi mereka terlalu extreme. itu menyukarkan mereka utk membangun. utk memandang keluar negara mereka.

americans? hahahah sama shj.... in fact lagi teruk!!! ada sekali aku naik flight, domestic US duduk sebelah mak chik tua (white, in her 50s) borank2 dgn aku... sbb aku melayu kulit gelap, muka tak macam hispanic, dia pun tanya ah. bila aku borak dgn dia dalam english ah, apa lagi. dia puji english aku. dia tak sangka aku punya english sangat baik. that is a major insult to me actually. aku rasa dihina. kenapa melayu tak boleh cakap good english? org kulit putih shj mampu cakap english dgn baik? aku cuba tak menyuarakan rasa tak puas hati aku sbb mak chik tua.... hhehhee....

lagi satu americans lagi gila... aku ada jumpa perempuan ni... umo like late 30s. siapa cakap dia mmg a worldly traveller. aku pun tanya ah mana dia dah pegi. dia duduk wasington DC. dia kata dgn hebatnya dia dah pegi new york, chicago, los angeles, florida and even hawaii. she actually used the tord 'even'. like it is such a big deal, hawaii??? kluar us pun tak lagi. org2 macam ni laa kalau pergi puerto rico akan terperanjat org situ smua boleh cakap english! hehehhee.... sempit gila minds dia org.

woooo.... panjang gila dah ni. ok cukup for first day. sambung esok!